اخبار و گزارش های مهم افغانستان و جهان در هفته
تهيه و تدوين از بامداد تهيه و تدوين از بامداد

رييس مجلس نمايندگان افغانستان رسما آغاز به کار کرد

يونس قانونی رييس مجلس نمايندگان افغانستان، کرسی رياست اين مجلس را روز شنبه 25 دسامبر رسما از حبيب الله رامين، رييس موقت مجلس نمايندگان تحويل گرفت.

آقای قانونی پس از استقرار رسمی بر اين کرسی از اعضای مجلس نمايندگان افغانستان خواست تا برای تحکيم وحدت ملی در کشورشان تلاش کنند.

رييس مجلس نمايندگان افغانستان همچنين چگونگی شرکت اعضای مجلس در انتخابات هيات رييسه را ستود و گفت که اين موضوع "فرهنگ بلند افغانی و پارلمانی" اعضای مجلس نمايندگان افغانستان را به نمايش گذاشت.

انتخاب منشی و معاون منشی

رييس مجلس نمايندگان افغانستان از اعضای مجلس خواست برای تحکيم وحدت تلاش کنند (عکسها از مسعود حسينی) 

در آخرين مرحله رای گيری در مجلس نمايندگان افغانستان، روز شنبه، ۲۴ دسامبر، منشی و معاون منشی اين مجلس از طريق رای گيری سری اعضای مجلس نمايندگان انتخاب شدند.

از ميان شش نامزد برای اين مقام، محمد رحمان اوغلی، از نمايندگان ولايت فارياب، با ۸۵ رای، به عنوان منشی مجلس نمايندگان انتخاب شد.

صالح محمد سلجوقی نماينده ولايت هرات نيز نيز از جمله چهار نامزد برای احراز مقام معاونت منشی مجلس، ۸۲ رای آورد و برنده شد.

حوا علم نورستانی، تنها زن نامزد برای احراز مقام منشی مجلس نمايندگان بود.

قرار است در نشست بعدی پارلمان افغانستان، طرز العمل (آيين نامه) کاری اين مجلس تصويب شود.

حقوق ماهوار نمايندگان پارلمان تعيين شد

وزارت ماليه افغانستان حقوق ماهوار رئيس ، معاونان ، منشى ها و اعضاى پارلمان را تعيين كرد.

حقوق ماهوار رئيس ، معاونين ، منشى و اعضاى پارلمان از پنجاه و پنج تا يكصد و هفتادو پنج هزار افغانى در نظر گرفته شده است .

در چند روز گذشته پارلمان افغانستان مشغول ساختن طرزالعمل وظايف وصلاحيت هاى كارى اعضاى آنست و تا كنون اين موضوع در جلسات كارى اعضاى پارلمان به بحث گرفته نشده است .

حقوق ماهوار رئيس ، معاونان ، منشى ها و اعضاى پارلمان از سوي رئيس جمهوري مشخص شده است .

دولت براى رئيس پارلمان ماهانه يكصد و هفتاد و پنج هزار افغانى كه معادل سه هزار و پنجصد دالر امريكايى ميشود خواهد پرداخت.

حقوق ماهوار معاونان پارلمان هفتاد و پنج هزار افغانى معادل هزار و پنجصد دالر ، هر منشى پارلمان ماهانه شصت هزار افغانى برابر با هزار و دو صد دالر و ساير نمايندگان ماهانه پنجاه و پنج هزار افغانى برابر با هزارو يكصد دالر امريكايى حقوق دريافت ميكنند .

شمارى از نمايندگان ميگويند كه حقوق اعضاى پارلمان گزاف است .

رمضان بشر دوست نماينده پارلمان نامه سرگشاده منتشر كرده و در اعتراض به اين اقدام دولت، حقوق نسبتا بلند ماهوار نمايندگان پارلمان را حيف و ميل دارايى عامه خوانده است .

برخى از نمايندگان پارلمان بر اين باور اند كه حقوق ساير كارمندان دولتى نيز بايد افزايش يابد.

صبرينا ثاقب نماينده كابل در پارلمان ميگويد: فكر ميكنم مهمتر اينست كه تعادل وجود ندارد و بايد تعادل وجود داشته باشد بين معاشاتى كه تمام كارمندان دولت ميگيرند ، يك مامور رسمى دولت يا يك معلم دو هزار افغانى يا هيجده صد افغانى معاش داشته باشد در نهايت بلند تر آن شايد از چهار هزار بالاتر معاش نداشته باشد ولى براى وكلا بسيار بلند تر از اين در نظر گرفته شده ، فكر ميكنم سيستم مديريت دولتى اشتباه است ، در ست است كه بايد يك رفاهى داشته باشند و كلا چرا كه كار شان سخت است ، كار فكرى است بايد تمركز فكر داشته باشند و تشويش حداقل مسايل مالى نداشته باشند، ولى تا اين حد تفاوت طبقاتى خوب نيست اين باعث ميشود كه تفاوت طبقاتى زياد شود يك قشر مرفه شوند، بالا بروند و يك قشر ضعيف تر باقى بماند. بايد براى آنها هم يك فكرى در نظر گرفته شود .

شمارى ديگرى هم به اين تصور اند، در صورتيكه حقوق اعضاى پارلمان جوابگوى نيازمندى هاى آنان نباشد فساد مالى و ادارى در پارلمان نيز راه پيدا خواهد كرد .

احمد بهزاد نماينده هرات ميگويد : اينكه معاش كاركنان دولت پائين است بلى ، يك واقعيت است بايد كه ما روى بالا رفتن معاشات كاركنان دولت متناسب با نرخ در جامعه راه هاى معقول را جستجو بكنيم ، من فكر ميكنم كه اگر معاشات نمايندگان مردم افغانستان در مركز حساسى مانند پارلمان پائين باشد يك ضرر و زيان كلى و ملى بوجود خواهد آمد به اين خاطر وقتيكه هر وكيل نيازمند كرايه خانه باشد ، نيازمند معاش روز مره خود باشد ، اين زمينه را براى يك فساد و سيع مهيا خواهد كرد و زمينه را براى رشوت گرفتن وكلاى ملت از نزد جناحهاى سياسى مساعد خواهد كرد و وقتيكه وكلا نيازمند باشند بهترين وسيله براى خريدارى وكلا در داخل پارلمان فراهم ميشود.

رمضان بشر دوست نماينده كابل ميگويد كه حقوق ماهوار اعضاى پارلمان گزاف است ، نخست بايد در مورد حقوق ماهوار مامورين و كارمندان دولت تصاميم لازم گرفته شود . من فكر ميكنم كه وظيفه ما اينست كه اول مشكلات مردم را حل كنيم بعد به مشكلات خود توجه كنيم ، امروز ميدانيد كه اكثريت مردم افغانستان در آمد شان بيشتر از سى دالر در ماه نميباشد ، معاش مامورين ما شصت دالر حداكثر با ماكول ميباشد ، معلولين ما شش دالر، سيصد افغانى ميباشد و غيره ، اولين كارى كه ما بكنيم اينست كه ما بايد در رابطه با معاش مامورين، معاش معلولين، معاش فاميل هاى شهداء تصميم عاجل بگيريم از يكطرف و بعد از آن ما ببينيم كه وكلاى ما در اين بين عدالت چه حكم ميكند كه چقدر معاش داشته باشيم .

تثبيت حقوق اعضاى پارلمان يكى از موضوعاتى است كه تا كنون ولسى جرگه به آن نپرداخته است ، در روز هاى گذشته و امروز نيز نماينده گان ولسى جرگه در مورد طرز العمل وظايف و صلاحيت هاى نمايندگان بحث و گفتگو كردند.

'در افغانستان امنيت قضايی نيست'

  علی محقق نسب، سر دبير ماهنامه حقوق زن که هفته پيش از سوی دادگاه استيناف در افغانستان از زندان آزاد شد، در يک کنفرانس خبری در حالی که از وضعيت زندانهای افغانستان ناراضی بود خواستار تجديد نظر در نظام عدلی و قضايی افغانستان شد.

آقای محقق نسب وضعيت زندانهای افغانستان را "اسفبار" خواند و گفت که در اين زندانها، هنوز هم استفاده از روشهای چون به زنجير کشيدن زندانيان معمول است و اين موضوع "شکنجه" پنداشته نمی شود.

سردبير ماهنامه حقوق زن که حدود دو ماه را به اتهام آنچه کفرگويی و اهانت به اسلام خوانده شد، در يک بازداشتگاه در کابل بسر برد می گويد او در اين مدت بارها شاهد نقض اصول و قوانين قضايی افغانستان در زندان بوده است.

آنچه آقای محقق نسب به عنوان چشم ديدها (مشاهدات) خود از بازداشتگاه کابل بيان می کند، موضوعی است که مقامات قضايی افغانستان نيز در مواردی آن را تاييد می کند.

با توجه به اين "نارسايی ها" برنامه ای در افغانستان زير نام اصلاحات قضايی نزديک به دو سال پيش آغاز شده است اما با آن هم بسياری از افغانها از آنچه در محاکم و زندانهای کشورشان می گذرد نا راضی اند.

علی محقق نسب می گويد مقامات عدلی و قضايی افغانستان بايد "امنيت قضايی" را در اين کشور تقويت کنند.

او می گويد: "امنيت قضايی دو پايه دارد. اول: کسانی که مجرم هستند بايد از قانون در هراس باشند و دوم: کسانی که جرمی را مرتکب نشده اند بايد مطمئن باشند که هيچ فردی نمی تواند سبب آزاد و اذيت آنان شود."

به باور آقای محقق نسب در حال حاضر افغانها با مشکلات فراوانی از ناحيه نبود امنيت قضايی روبرو هستند.

علی محقق نسب حدود دو ماه قبل پس از آنکه نوشتارهای را در ماهنامه حقوق زن در مورد ارتداد از دیدگاه اسلام منتشر کرد، به اتهام کفرگويی بازداشت و به دادگاه خوانده شد.

او در محکمه ابتدايی در کابل به تحمل دو سال زندان محکوم شد، در حالی که شماری از علمای دينی افغان خواستار جزای اعدام برای او شده بودند.

آقای محقق نسب هفته گذشته پس از بررسی دوباره پرونده ای او از سوی دادگاه استيناف افغانستان از حبس آزاد شد.

 


آیا تنها دو عضو کابینه جاسوس بودند؟

روزنامه غير دولتي چراغ در شماره قبلي خود از موضوع جاسوسان در كابينه را به ديده شك نگريسته نوشته است :
رئیس جمهور افغانستان در صحبت اخیرش با وکلای شورای ملی اظهار داشت که دو عضو حاکميت را به جرم جاسوسی به کشورهای دیگرف از وظیفه برکنار نموده است .
وی در حالی که از افشای نام این افراد خود داری کرد، گفت که تعداد دیگر نیز پولهای غیر رسمی ( بانکی ) از کشور های خارجی دریافت مینمایند که دولت با این مسأله بر خورد جدی خواهند کرد.
گرچه مردم افغانستان وابستگی های خارجی گروه ها وجریانهای سیاسی درمقطعهای مختلف زمانی را درک مینمایند كه نظر به اشاره رئیس جمهور به این مسدله باید پایان داده شود؛ ولی دراین اظهارات، یک نکته مبهم میماند که جاسوس وکسی که به خاطر خرابی ملت به دیگران استخدام میشود، باید باز هم مهلت داده شود و یا مطابق به درجه جرم شان مجازات شوند؟
اکنون که ارکان متشکله دولت براساس انتخابات تشکیل وتکمیل گردیده وتمام گروه های سیاسی، اجتماعی وقومی درآن عضویت یافته اند، ضرورا ست تا آذوقه خوران دیروز باز هم از دست بیگانه گان دانه بخورند.
همین اکانون درکابینه دولت افغانستان افرادی وجود دارد که جریان سیاسی شان درکشور های همسایه به خصوص پاکستان به فعالیت منسجم دست زده وبیشترین عرصه فعالیت شان درآن سوی مرز ها متمرکز است.
ثانیاً کشورهای همسایه که عمدتاً از تفرقه ملی و قومی سود برده اند و آن را تا آخرین حد دربین افغانها عمیق ساختند، اکنون نیز این ابراز کهنه را در دست دارند وازهمان افراد با اعتماد دیروز استفاده مینمایند.
بنا براین دولت افغانستان نه تنها درچوکات قانون برای این گونه فعالیتها، اجازه ندهد؛ بلکه بنا بر تعهد ومسوولیت دربرابرملت این افراد را به مجازات کشانیده ودستگاه دولت را پاک گرداند.
با همین وضع تخریبات خموش وبرنامه های پنهانی به خاطر سبوتاژ وجلو گیری از روند رو به رشد کشور ازآن سوی مرز ها هم چنان جریان دارد که قرار گرفته رئیس جمهور بدون کمک وهمدستی خود افغانها این امر نا ممکن به نظر میرسد.
این درحالیست که دولت با وجود درک ازاین برنامه ها ، سیاست دوگانه را پیشه کرده است که از یکسو طالبان را وسیله دست بیگانگان میداند واز سوی دیگر درمقامات رهبری چون شورای ملی تعدادي ازهمین قماش مردم را جابه جا میکند که هیچ گونه تضمین صداقت به فردا و ندامت ازاعمال گذشته از سوی آنان، وجود ندارد. موجودیت دو نفر افراد نفوذی خارجی به حیث مشت نمونه یی از خزوار ازاین افراد است که به حیث ستون پنجم دشمن درتمام رده ها و مقامات دولتی به برکت باز بودن دروازه ها و حاتم بخشیها قرار گرفته و موریانه وار نظام و کشور را از درون تکه وخورد میکنند.
ملت منتظر است رئیس جمهور رقم این افراد را تا سرحد تصفیه کامل فزیکی بلند ببرد.

دانش‌آموزان فراه افغانستان روي زمين، موكت و زيلو درس مي‌خوانند

رييس معارف(آموزش و پرورش) استان فراه افغانستان گفت: دانش‌آموزان اين ولايت در افغانستان روي زمين، موكت و زيلو درس مي‌خوانند. عتيق الله روز سه‌شنبه در سفر به استان خراسان جنوبي افزود: مدارس فراه فاقد امكانات آموزشي از قبيل ميز و نيمكت، تخته سياه، صندلي و امكانات ورزشي و رايانه‌اي است.

وي گفت: مدارس اين استان آزمايشگاه و كتابخانه ندارند.

او افزود: مدارس فراه براي رفت وآمد دانش‌آموزاني كه درفصل سرما و شرايط سخت از نقاط دور دست و مسافت سه يا چهار كيلومتري پياده به مدرسه مي‌آيند وسيله نقليه ندارند و به همين سبب اينگونه دانش آموزان نمي‌توانند به موقع در كلاس درس حاضر شوند.

وي با بيان اينكه با كمبود شديد معلم در مدارس فراه مواجه هستيم گفت:

از ‪ ۲۳۰۰معلم در اين استان ‪ ۱۲۳۰نفر رسمي و مابقي غيررسمي و داراي تحصيلات ديپلم و يا كمتر هستند.

 

او افزود: اغلب معلمين افغانستان شهيد و يا جذب مووسسات بين‌المللي شده و يا در كشورهاي خارجي مشغول كار شده‌اند و حاضر نيستند با حقوق اندك در افغانستان تدريس كنند.

وي گفت: با توجه به كمبود شديد فضاي آموزشي و حدود ‪ ۶۰۰هزار نفر جمعيت فراه، پاسخگوي نياز فرزنداني كه به سن تحصيل مي‌رسند نيستيم.

او افزود: دانش‌آموختگان دبيرستانهاي ما براي شركت در كنكور و ورود به دانشگاه با مشكل مواجه هستند.

وي گفت: حدود ‪ ۲۳۰دانش‌آموخته ديپلم اين استان به‌اميد كمك مسوولين ايران و خراسان جنوبي براي پذيرش آنان در دانشگاههاي بيرجند هستند.

او افزود: طي جنگهاي داخلي در افغانستان به ويژه دوران حاكميت گروه متحجر طالبان، تمام زيرساختهاي افغانستان از جمله مدارس تخريب شده و نياز به بسيج عمومي و كمك مجامع بين‌المللي به ويژه جمهوري اسلامي ايران براي سازندگي داريم.

وي كمك مسوولين استان خراسان جنوبي به استان فراه افغانستان درزمينه‌هاي ايجاد مراكز فني و حرفه‌اي، كتابخانه، آزمايشگاه، آموزش ضمن خدمت كاركنان و معلمين و پذيرش دانشجو را از جمله خواسته‌هاي خود ذكر كرد.

حدود ‪ ۸۵درصد از ‪ ۱۹۶مدرسه استان فراه در غرب افغانستان تخريب شده و يا در حال تخريب است.

اين استان حدود ‪ ۸۰هزار دانش‌آموز دارد كه از اين تعداد ‪ ۵۶هزار نفر پسر و ‪ ۲۴هزار نفر دختر هستند.

استان فراه با ‪ ۱۰شهرستان و حدود ‪ ۶۰۰هزار نفر جمعيت در غرب افغانستان داراي ‪ ۲۲۰كيلومتر مرز مشترك با استان خراسان جنوبي است.

جمهوري اسلامي ايران ‪ ۹۴۰كيلومتر مرز مشترك با افغانستان دارد كه ‪۴۲۰ كيلومتر آن مرز مشترك استان خراسان جنوبي در شرق ايران با استانهاي فراه، هرات و نيمروز افغانستان است.

پليس هلند درباره سرقت ‪ ۲۴مار بوآ از يك باغ وحش لاهه تحقيق مي‌كند

يك سخنگوي پليس هلند روز سه شنبه گفت كه پليس اين كشور از سرقت ‪۲۴ مار بوآ در شب كريسمس از يك باغ وحش حومه لاهه تحقيق مي‌كند.

به گزارش خبرگزاري فرانسه از لاهه، مارهاي بوآي مسروقه شامل دو مار بزرگسال به طول ‪ ۲/۵متر و ‪ ۲۲مار جوانتر به طول حدود ‪ ۵۰سانتيمتر است كه در شب كريسمس از اين باغ وحش ربوده شده‌اند.

"ويم هوونهوت"، سخنگوي پليس در جنوب هلند، گفت كه بازپرسان در نمي يابند كه چگونه دزدان قادر به گرفتن تمامي اين مارها شده‌اند.

صاحب باغ وحش "بنياد سوريا" در حومه "واترينگن" در روز كريسمس متوجه اين سرقت شد.

پليس خواستار اطلاعاتي در زمينه اين سرقت شده و گفته است كه ناشناس ماندن كساني كه خبر مي‌دهند تضمين خواهد شد.

مارهاي سمي بوآ كه از آمريكاي لاتين هستند، شكار خود را با حلقه زدن به دور آن و وارد آوردن فشار به قتل مي‌رسانند.

قواي نظامي اندونيزيا آخرين واحدهاي خود را از آچه خارج کرد

قواي نظامي اندونيزيا تحت يک موافقتنامۀ صلح جهت ختم سي سال منازعه با شورشيان جدائي طلب ولايت آچه، آخرين مرحلۀ خروج عساکر خود را ازان ولايت تکميل ميکند.

قرار است بيش از سه هزار عسکر از شهر بندري لوک سيوماوي توسط کشتي حرکت کند. و طبق توافق ۲۳ هزار و ۸۰۰ عسکر و پوليس درانجا هنوز مستقر ميباشند.

موافقتنامۀ صلح که در ماۀ آگست امضا شد از حکومت خواستار ميشود در بدل تسليمي اسلحۀ تندروان بناظرين بين المللي، ۲۴ هزار عسکر را از آچه برون کند.

جنبش آزادي آچه آخرين دستۀ اسلحۀ خود را هفتۀ گذشته تسليم کرده و در هفتۀ جاري جناح مسلح خود را رسماً منحل نمود.

تمايل هردو جناح بمنظور بازسازي آچه، به تعقيب توفان سونامي ماۀ دسمبر سال گذشته در حرکت بسوي اين توافق کمک کرد.

 

 

 

از منابع مختلف خبری 

 

 


January 2nd, 2006


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها